Morgen weer het veld in! - Reisverslag uit Cabagan, Filipijnen van Marcel Bok - WaarBenJij.nu Morgen weer het veld in! - Reisverslag uit Cabagan, Filipijnen van Marcel Bok - WaarBenJij.nu

Morgen weer het veld in!

Door: marcel

Blijf op de hoogte en volg Marcel

02 Mei 2008 | Filipijnen, Cabagan

Beste allemaal. Morgen hoop ik alweer te vertrekken naar mijn nieuwe gebied (Massipi – Puerta) ten oosten van Cabagan. Ik heb nog niet veel kunnen vertellen over mijn vorige sessie, maar er zijn hier major problemen met het internet, nu voor drie dagen achter elkaar totaal geen internet. Dit bericht verstuur ik vanuit een internetcafé in Cabagan. Doordat er zoveel problemen zijn met het internet kost het ook veel moeite om mijn begeleiders op de hoogte te houden en mijn verslaglegging te doen. Daarom heb ik niet zoveel tijd om deze site nu bij te houden, maar zal toch een kort overzicht geven van bevindingen.
Voor de eerste veldtrip zijn we ten zuiden van garita gegaan, allereerst naar Sitio Palattao geweest (een ‘district’ van de barangay Pilig Alto). Een barangay is eigenlijk een soort dorp, opgericht door een familie; hier stikt het van de barangays. Sommige zijn ondertussen best groot en tellen bijv 1000 inwoners. In Sitio Palattao zijn we 6 dagen geweest. De mensen zijn geweldig gastvrij en behulpzaam. Hier geen electriciteit, geen winkels etc….en geen verwende kinderen….
Wanneer ik naar de CR (WC) moest, liep er iemand mee om water voor me te halen en me te begeleiden naar het huis waar de CR is. Het is namelijk zo dat niet iedereen een pot heeft, maar ja ik als blanke moet natuurlijk op de pot dus hup naar een tante die zo’n ding heeft. Nou stelt dat niet veel voor: een goor potje, zonder bril en geen wc papier (altijd zelf meenemen ;P). Naderhand spoel je door met een emmer water. En loop je terug, met tientallen ogen in je rug gepriemd. De mensen zijn gastvrij, maar ook verlegen. Iedereen lacht heel vriendelijk naar je en als je een beetje een babbeltje maakt (met hulp van edmund uiteraard) dan wordt je vaak uitgenodigd om een kop koffie te komen doen of gewoon even te zitten. Meestal stromen de mensen dan toe, vooral de kinderen. Heerlijk om die te zien lachen. Gekke bekken trekken, truckjes met je handen, schooltje spelen, ze vinden het allemaal helemaal fantastisch, vandaar ook veel foto’s van kinderen op picasa.
Op deze plek hebben we gevist en interviews gedaan, maar het gaat allemaal wat langzamer dan een onderzoek in Nederland. Aan de ene kant is alles zo geregeld, zoals bij iemand mogen verblijven (het is altijd goed, niemand die nee zegt) met mensen een babbeltje maken, een afspraak maken om te gaan vissen of een interview te doen….Maar het probleem is dan ook daadwerkelijk gaan vissen. Netten zijn ineens kapot, of ze zijn eerder gegaan en de vis zit al in de pan :S. Een ander probleem is dat de vissers vaak ook boer zijn en mais of rijst verbouwen, niet erg maar het is nu juist oogstseizoen en dat betekent werken op het land en vissen moet maar even wachten…Maar goed toch wel wat kunnen vissen doen en veel ervaringen op kunnen doen! :). De zesde dag naar barangay Fugu Norte geweest, daar verbleven bij in het huis van de barangay captain, dat is zoiets als een dorpshoofd (geen burgemeester, die is hoger). Dit vergemakkelijkte het proces aan de ene kant, want hij introduceerde ons in de barangay, maar alles ging wel trager, omdat mensen met problemen bij hem komen en er onderweg naar iemand toe met iedereen een praatje moet worden gemaakt ><. Wel heel leuke tijd gehad daar. Verjaardag van Pola, zijn kleindochter, meegemaakt, een condoleance aan huis van de dode buurvrouw bijgewoond. En overal waar ik kom (als blanke) moet je gaan zitten en Engels praten zodat ze dat van hun verbeteren kunnen, of wat komen drinken. Ook een paar drink sessies meegemaakt zoals ze dat noemen. Betekend dat je aan het einde van de middag/begin van de avond aan de gin/brandy/of iets anders sterks gaat. Drinkt een slok water dan voeg je de shot toe en dan doorslikken. Tijdens het drinken, natuurlijk wel polutan (snack) want anders wordt je te snel dronken. Polutan bestaat uit, appel of corned beef of (gebakken vis) of de gefrituurde kam van een haan (nog niet in de gelegenheid geweest….gelukkig :P) of pinda’s….dit gebeurd dan allemaal voor het avondeten, wat natuurlijk de alcohol sneller zijn werk laat doen. Ik moet helemaal niks van sterke drank hebben dus nam gewoon een lekker biertje :). Deze barangay was een stukje rijker, met elektriciteit, winkeltjes, meer vee en kippen etc en meer verwende kinderen.
Na 5 dagen naar de laatste plek (barangay Cubag) geweest (tegenover de campus) en daar 3 dagen bij onze ‘personal tricy driver’ in huis verbleven. Ook hier een leuke tijd gehad, nog meer faciliteiten, zoals betere tv, stereo etc. maar net als op alle andere plekken: water uit de put. Smaakt beter dan water uit de fles, want daar zit een rare smaak aan. Ook in de IH drinken we het water uit de put en dat is prima :).

Heb nu aan vis: Tilapia, java barb, sea catfish, snakehead, catfish, en goby gegeten en wel gekookt, gefrituurd, gebakken als gegrilled :D. Eet ondertussen ook vlees van de plaatselijk, smerige ‘meatshop’, ach alles went!
Ik heb niet zoveel foto’s van vis op picasa gezet, omdat dat ‘wetenschappelijke informatie’ is en ik dat niet wil prijsgeven op internet. Helaas, maar zo is dat nu eenmaal.
Ik ga mij nu voorbereiden voor morgen, hoop dat ik morgen weg kan, want heb natuurlijk toestemming nodig van iedereen die niet aanwezig is en moeilijk te bereiken zijn ><.
Bedankt nogmaals voor alle hartverwarmende berichten!
Kus/groet/klap op de schouder,

Mars

  • 02 Mei 2008 - 08:08

    Petra:

    Veel plezier en Succes :)!
    kusje

  • 02 Mei 2008 - 08:15

    Petra:

    ow ja,
    en je moet nog even de link geven,
    voor je picasa site.. ;)
    kusje

  • 02 Mei 2008 - 08:17

    Petra:

    ow ja,
    en je moet nog even de link geven,
    voor je picasa site.. ;)
    kusje

  • 02 Mei 2008 - 08:21

    Petra:

    haha neeh sorry,
    maar zal wel aan je denke ;)
    kusje

  • 02 Mei 2008 - 08:30

    Klaas:

    Het water loopt me in de mond als ik die verhalen van het eten hoor :)

  • 02 Mei 2008 - 10:32

    Mam En Pap:

    Hoi Mars,
    leuk om dit allemaal te lezen en de foto's geven ook een goede indruk van waar je zit en wat je meemaakt.
    Succes met je volgende trip naar Massipi. Vergeet geen wc-papier
    Groetjes

  • 07 Mei 2008 - 21:46

    Marjolein:

    hahaha, het klinkt als een Scoutingkamp :D Alleen dan een niet luxe kamp :D

    Wat een gedoe allemaal, maar mooi dat je het naar je zin hebt... die kam van een haan lijkt me niks. Wel grappig dat je daar ziet hoe anders het is dan hier!

    Veel succes nog en geniet ervan!

    Enne ik heb je wel gemist hoor zaterdag (op een party bij jullie thuis --> een stuk minder gezellig gelijk natuurlijk!!!)

    Groetjes,
    Marjolein

  • 07 Mei 2008 - 21:52

    Marjolein:

    Veel foto's, maar wel mooie foto's! Leuk om te zien. Beviel het schieten een beetje?

  • 09 Mei 2008 - 20:19

    Petra:

    Vermaak je je nog daar een beetje :)?!
    mis je!
    kus

  • 11 Mei 2008 - 10:07

    Monique En Stefan:

    Ha Marcel,

    Mooie foto's, joh!
    En qua huidskleur doe je niet veel onder voor de mensen daar. Je ziet er goed uit!
    Succes met alles!
    Tot je volgende verslag.....

  • 12 Mei 2008 - 12:50

    Mam En Pap :

    Gisteren aan oma de foto's laten zien ja ze vond ze echt mooi en ze was er ook even helemaal stil van.Mars de groetjes van oma en tante Co.Je ziet er echt goed uit op de foto's wij waren benieuwd of je niet te mager zou worden!,Nee je lijkt steviger te worden prima hoor een goed teken.Heeerlijk om al die gezellige kinderkoppies te zien zeg,wat een voorrecht voor jou dat je dit mee mag maken vind je ook niet? In de krant lezen we af en toe wat over de Filipijnen bijv:in Manila liggen de rijstzakken bergen hoog,veel vraag naar er dreigt schaarste prijzen rijzen de pan uit en de aller armste worden hier als eertse de dupe van.In het journaal was te zien dat de arme mensen het huisvuil[van hen die dat hebben ] zo splitsen en eetbaar afval zelf nog gebruiken........Ja daar wordt je helemaal stil van. Fijn je smsjes te ontvangen.Je bent hard op weg om multi miljonair te worden in de inmateriele zin.we gunnen je het van harte .Voor petra zorgen we ook een heel klein beetje,en we nemen ons petje voor haar af,hoe ze deze weken zich er door heen slaat.Mars heel veel lieve groetjes succes met de studie je verslagen en je presentatie tzt in Manila .

  • 12 Mei 2008 - 18:50

    Nyncke:

    Hey Marcel,

    Heb net even je verhalen gelezen, klinkt goed daar! Zo kunnen we wel afstuderen he, bruin verbrand en tegeljk veel van de wereld zien..! Ik heb het hier in Suriname ook prima naar mn zin, het onderzoek loopt goed en de omgeving is heerlijk.
    Succes daar!

    Groeten, Nyncke

  • 14 Mei 2008 - 07:15

    Klaas:

    Hey Bok, Morgen is het dan ook voor mij zover. Dan vertrek ik naar Zuid=Afrika. Als je even terug uit de rimboe bent en je niets te doen hebt, check:
    klaas.reislogger.nl
    Goed voorbeeld doet goed volgen zeggen ze dan ;)
    Tot Augustus!

  • 16 Mei 2008 - 04:46

    MARCEL:

    BEN ER WEER! BINNENKORT EEN VERSLAG! :)

    KUS AAN MIJN LIEVE PEET EN AAN AL DIE ANDERE FIJNE MENSEN DIE ZO VER WEG ZIJN MAAR ZO DICHT OM MIJ HEEN STAAN! ;)

    MARS

  • 16 Mei 2008 - 11:03

    Petra:

    Welkom terug :)

  • 17 Mei 2008 - 08:56

    Anita:

    Hoi Bokkie,

    Je heb een nichtje erbij gekregen. Ze heet Stefanie Elizabeth Petronella. Haar roepnaam is Sifra. Dit komt uit de bijbel. Je kan de naam terug vinden in exodus 1 verse 15 t/m 22.

    Opa en oma hebben haar al gezien. Ze is gaaf kindje en weegt 7,5 pond.

    Groetjes,
    Anita

  • 17 Mei 2008 - 12:21

    Petra:

    Jeej :D!

  • 18 Mei 2008 - 17:57

    Petra:

    IK MIS JE!!

  • 19 Mei 2008 - 05:08

    MARCEL:

    Mooi een nichtje! :)
    En wat een mooie naam. Gefeliciteerd allemaal!

    en de foto's zijn erg mooi! ;)

    mars

  • 19 Mei 2008 - 11:09

    Stefan:

    yo bro, hopelijk zit ik nu niet weer op een verouderde pagina te typen :P.
    Alles lekkr dan? met wij wel, school bijna klaar en ff aleen thuis, hoewel dat wel gevaarlijk is :P . GAMEN!!!!!
    hehehe neej joh niet te veel. Lukt een beetje met je onderzoeken, heb je al een nieuw die r ontdekt ? :P

    naja ik hoort et laats
    Je kleine groote broertje

  • 19 Mei 2008 - 14:43

    Petra:

    Hej Sgat!
    Waar blijft nu je mooie verslag van de afgelope 2 weken..
    ben wel benieuwd..
    ik heb wel die paar fotos gezien op picasa, ziet er allemaal weer indrukwekkend uit..
    Spreek je snel :) !

    kusje!
    liefs van mij!!

  • 21 Mei 2008 - 06:55

    MARCEL:

    Ja broertje lekker slim vorige keer :P haha...maar had em wel gevonden ;)

    Sorry mensen dat het wat langer duurde weer....geen internet of zeer vervelend "wel-niet" internet....verder ook heel wat brouwnouts....waarschijnlijk met het vele slechte weer te maken. Laatste dagen veel regen en onweer..wel machtig :) haha

    Ik heb meer foto's op picasa, maar omdat internet er van de week mee uitschee werd niet alles opgeload...nu load de rest ....dus voordat jullie uit je bed zijn staat het erop denk ik ;)

    Kus,liefs,klop op de schouder....
    Mars

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marcel

Stage in Noord-Luzon, Filippijnen Onderzoek naar de invloed van de 'municipal' visserij en van exoten op de inheemse vissoorten.

Actief sinds 21 Maart 2008
Verslag gelezen: 278
Totaal aantal bezoekers 19219

Voorgaande reizen:

25 Maart 2008 - 26 Maart 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: