Yo! - Reisverslag uit Cabagan, Filipijnen van Marcel Bok - WaarBenJij.nu Yo! - Reisverslag uit Cabagan, Filipijnen van Marcel Bok - WaarBenJij.nu

Yo!

Door: marcel

Blijf op de hoogte en volg Marcel

09 Juli 2008 | Filipijnen, Cabagan

Woensdag 9 juli, 2008
Beste allemaal!
Terug van mijn laatste veldwerk….heerlijk bijna klaar :) begin nou toch wel heimwee te krijgen…….
Mijn laatste veldweken waren zwaar. Veel moeten ‘hiken’ om de plaats te bereiken en een paar slechte ervaringen met mensen…
Vrijdag 20 juni vertrokken naar San Mariano, een municipality in Isabela, ongeveer anderhalf uur met de bus vanuit Cabagan. Het plan is om de Agta’s (inheemse bevolkingsgroep) te bezoeken in Isla (Libertat, San Mariano) en naast Edmund, gaat ook Arnold mee. Hij is meer ervaren in het veld en omdat het misschien een beetje gevaarlijk kan zijn daar en hij het gebied kent, oppert hij om mee te gaan. Daarnaast zit hij niet graag in de office, maar is liever buiten..lopen…zwemmen…eigen potje koken in’t wild etc.
In Sam Mariano, verblijven we in “the Rearing Station”, de plek waar de eieren van de Filippijnse krokodil worden uitgebroed en de jonkies worden verzorgd om later losgelaten te worden. Moest natuurlijk wel even zo’n bedreigde soort vasthouden natuurlijk :) hehe…..
In San Mariano hebben we problemen met het krijgen van een permit voor Libertad – Dinuman – Isla en na veel gedoe wordt er geen groen licht gegeven voor dit gebied i.v.m. recente schermutselingen tussen het leger en de NPA daar. Maar we mogen wel naar Del Pilar en dichtbijgelegen gebiedjes. Dit is vlakbij Libertad, maar dat mag dan weer wel nadat we de burgemeester persoonlijk spreken. Moesten wel terug naar Ilagan, om daar toestemming te krijgen van het leger i.v.m. met algeheel verhoogde veiligheidsmaatregelen (wel tot maandag moeten wachten, want ja ook ‘officers in charge’ hebben wel eens vrij). Nou goed eindelijk alle toestemming binnen en we kunnen die maandag nog vertrekken. Alles bij elkaar nog best nog vlot gedaan…de bureaucratie binnen 4 dagen op de knieën gekregen :P). Wanneer we niets konden doen en moesten wachten op toestemming en andere zaken, vermaakten we ons met kaarten (tongit = naam van het spel) naar de videoke bar (:P) en hangen….zucht. Hier in San Mariano soort red light district (zonder rood licht) en net even te jong uitziende ‘etalage popjes’. En waar ik nog meer van walg is de overdosis aan shemales in dit oord. Zo’n vies homoklinkerig: “hello-ho” en van die starende ogen naar je…..maar goed dat er geen één ook maar een vinger naar me uitstak….had er niet veel van over gelaten haha, we hadden namelijke dikke kapmessen gekocht!
We vertrekken per Jeepney uit San Mariano Centro naar de barangay Del Pilar (2 hobbelige uurtjes, daar de reis grotendeels over een uitgeslepen zandpad gaat). We verblijven 1 nacht in Del Pilar en krijgen onderdak in het huis van de ouders van de barangay captain. We kletsen wat en onze gastvrouw blijkt in Nederland te zijn geweest wat jaren terug. Ze vertelt hoe prachtig het in Nederland is met zijn wegen en huizen en en en en en…….en hoe erg het hier is. Wanneer ik mensen zo klagerig hoor praten, trekken ze het bloed onder me nagels vandaan…(als alles wegen is en huizen dan is het mooi! :S raar) en daarnaast je leven is wat je er van maakt (met elkaar). Als je een tijdje in de Filippijnen bent geweest zie je naast het mooie van mensen ook de rottigheid. Ze hebben zeg maar ‘niks’ te doen, dus dan maar zuipen…i.p.v. dat je met je luie reet eens wat gaat ondernemen, lekker je laatste centjes verpatsen aan de fles. Of ze kunnen met hun vingers niet van je spullen afblijven, ook erg vervelend en contstant: “you are so rich”. Eerlijk, heb geen cent te makken, maar goed. Ja deze laatste 2 weken hebben het wel een beetje verknalt wat betreft hoe fijn deze mensen zijn. (er zijn genoeg eikels hier :P).
Dinsdags vertrokken we met volle bagage en 2 extra dragers (tillen het voedsel dat we in San Mariano hebben gekocht) naar digud digudgud di pili. Na een hike van ong 6 uur, met af een toe een stop natuurlijk, komen we aan bij een huis van een agta, maar hij is niet daar, maar in zijn andere huis op dit moment. We overnachten hier en vertrekken de volgende dag naar zijn tijdelijke woonplaats. Na een korte hike van anderhalf uur komen we daar aan. Heerlijk, langs de beek je kamp opslaan en gelijk met de duikbril op in’t water plonzen. Ik heb hier alleen geen bereik en ben dus afgesloten van westers contact.
Die week veel gesnorkeld, en gelopen. Met mijn slippers een bergrugje overgaan. Das niet niks, het ‘pad’ is gemaakt voor agta’s, door agta’s en is voor mij een beetje lastig, maar haal het na veel geglibber en geglij toch. De agta jagen met eigen gemaakte geweren en met pijl en boog. Maar ook hier de modernere beschaving: ze hebben een portable dvd speler op een accu die ze eens in de maand opladen in Del Pilar. Ja de westerse beschaving is ook zo verleidelijk…..zucht. Verder niet zoveel vogels gezien en geen wild… de plek is behoorlijk verstoord……
Verder wel heerlijk paling gegeten en veel in het water geweest. Was wel beetje niet lekker, door de antibiotica, dus daar ook maar mee gestopt, want kon geen hap meer door me keel krijgen….vis uit blik en drie keer per dag rijst gaat me sowieso tegenstaan :P……
Vrijdags gaat Arnold weer op huis aan, want hij wil de bokswedstrijd van Pacquiao niet missen :P. eerder die week is een van de porters al naar huis vertrokken, want hebben hem niet nodig en moet hem per dag betalen dus….Rhey, de andere porter blijft, ook om te helpen met vissen.
Die maandag erop terug gelopen een onze spullen in dipugpug afgezet bij iemand waar we konden verblijven. Daarna met het hoognodige door gelopen naar Del Pilar. Mozes, helemaal kapot! Maar wel heerlijk gevoel om zo lekker veel te lopen in die temperatuur, tot het uiterste te gaan en dan ner te ploffen op de eindbesemming. Ben wel weer wat kilootjes kwijt :P hehe.
Volgende dag inkopen gedaan en terug naar dipugpug gelopen (is toch nog anderhalf uur bergje op) begin wel door me energie heen te raken en wanneer we aankomen (1000 uur ’s ochtends) is er een groep al lekker aant zuipen…hoppakee! We slachten een varken en dan gaan we zuipen. Na ja, het had iets te maken met een feestelijke gebeurtenis….waar ik verder niks van gemerkt heb :P. Later bleek dat de bankjes voor ons huis de vast hangplaats is van jong en oud en dat er elke avond herrie is. Ik wordt ziek (daarvan) en kan niet slapen. Heb twee nachten niet kunnen slapen omdat een groep lamlendige Ifugao geen rekening met hun omgeving houden kunnen. Zelfs als we vragen of ze weg willen gaan omdat het al laat is en ik niet lekker ben, moet er eerst nog een hele fles gin doorheen met zijn 5-en. Dan de volgende dag is me bolo weg en heb ik het helemaal gehad. Later blijkt ook me verlengsnoer op mysterieuze wijze spoorloos te zijn verdwenen. Echt, wat een eikels! Maar goed, wel wat onderzoek kunnen doen en toch wel vaak in het water kunnen banjeren….heerlijk in me element :)!
Later proberen we nog via de vormalige captain onze spullen terug te krijgen, maar iedereen ontkent en omdat we voor het donker die zaterdag weer in Del Pilar willen aankomen, ben ik maar niet naar de groep (dronken natuurlijk) gelopen om er eentje op zijn muil te timmeren.
Net met donker komen we in Del Pilar aan en verblijven in Rhey’s huis voor twee nachten, voordat we weer naar Cabagan gaan die maandag. Heb in Ilagan, op de terugweg, nog wel even lekker zitten bunkeren bij de Jollibee (mac donald achtig) Jippie!
Nu zit ik weer lekker op de campus en heb gister eerst een dag vrij genomen, beetje bijkomen, wasje doen, aquariumpjes schoonmaken…..dat soort dingen.
Bijna terug…YEAH!
Kus/groet,
Mars!
(foto’s op http://picasaweb.google.com/sdoowtsol)

• 09 Juli 2008 - 09:41

Roy:

nou marecel toch wat een agressie tegen over die verwijfde figuren daar!
    ik mag wel altijd ff aan je zitten;)

• 09 Juli 2008 - 15:01

Nou lief,
    al het veldwerk zit er nu op, nu alleen nog alle verslagen / presentaties afmaken..
    (is denk de rotste klus mja)
    daarna kan je weer veilig naar huis..
    en dat gaat nu eindelijk een beetje opschieten :D!

Hou van jou (K)!

• 09 Juli 2008 - 19:34

Mam & Pap:

Zie dit schrijven maar als een briefje op je hoofdkussen:) Een hele goede nieuwe morgen voor je mars een dag met nieuwe kansen en nieuwe mogelijkheden! Pfffff, het veldwerk ben je goed doorgekomen, wel een beetje afzien maar toch een goede herinnering voor later. Mars we snappen dat je er doorheen zit joh. Het is duidelijke taal die je schrijft. Gelukkig zijn de goede ervaringen talrijker. Alle extra kilo´s eraf maar je ziet er oke uit hoor, heb je tropisch hardhout gedragen. Je foto's vinden wij heel erg mooi, daarbij zien we goed hoe je dagelijkse leven verliep. Hou het nog even vol maar dat zal op de campus wel te doen zijn. Je bent niet ver van onze omarming meer af (de armen van Peetje zijn het beste dat snappen we) En wat dacht je van een lekker bord andijvie stampot met spekkies en heerlijke jus. En die eigen gebakken appeltaart met slagroom hhhhhhhhhhhhhhhhmmmmmmmmmmmm. En die heerlijke slagers rookworsten van slager van vliet. Misschien lust je nu wel peen en erwtjes of bloemkool:) Een heerlijk bed en zelfs jouw magere douche in de van de spiegelstraat is nu luxe, Ja Mars winkels op loop afstand en de pin automaat om de hoek, lekkere knul dat mogen je ouders wel zeggen we zullen je missen as zaterdag wanneer we Stefans verjaardag vieren, maar dat haal je tzt wel in. Heel veel lieve groetjes, knuffels en een paarden beet op je wang. DAAAAG MARS!!!

• 11 Juli 2008 - 13:13

Anita V Egdom:

hoi Mars,

Even een hart onder de riem , sterkte hoor de laaatste weekjes.
    Je moeder kijkt naar je uit !!!!
    Groet van ons
    Charles Anita en kids

• 12 Juli 2008 - 17:12

Anita:

Hoi Bokkie,

Ik heb net je foto's gekeken. Wat mij opviel is dat je steeds met je kont omhoog staat als je aan het vissen bent :D Is dat een nieuwe vismethode ;)

• 15 Juli 2008 - 13:03

Arno:

Ha Marcel!
    Je leeft nog!! Nog meer dan ooit, gezien je emoties t.a.v. het e.e.a.! Even ter vertroosting: je zal na terugkeer heerlijk genieten: van het lieflijk gedrag van de weggebruikers van onze overvolle wegen; van de met gouden geduld gezegende klanten in de winkels; van de absoluut bescheiden meningen van de weinige meninghebbers t.a.v. allerlei maatschappelijke topics; meningen die ze je uiteraard op aanvraag pas geven. Je zal genieten van de altijd in relaxte tempo levende mensen, met alle tijd en aandacht voor elkaar...:)
    Overigens wel een kans gemist hè? Bij het "Hello ho" van de shemales had je moderne kruistocht-evangelisatie kunnen toepassen: "Hi, do you know the Lord?", daarbij je dikke kapmes 'losjes' in de hand houdend... (overigens had je ze wezenlijk kunnen helpen hun wens tot een 'she' in vervulling te laten gaan.... :(
    Of lekker mega-vroom bij de drinkers: "Do you want to be extatic, not from ordinary spirits, but from Higher Quality Spirit? This experience will last forever!"
    Ik vond dit stukje superinteressant om te lezen: deels door je eigen emotie, maar ook vanwege een meer 'inside look' op de mensen en situaties. Ik weet bijna zeker dat het door jou beschreven negatief en apathisch gedrag een 'vuile' bron kent....Marcel, we bidden nog steeds 2 wekelijks voor jou, dus ook a.s. woensdag. Dat je resterende verblijf en werkzaamheden zeer aangenaam en succesvol mogen verlopen, en dat je weer veilig, gezond en nog 'richer' terug zal keren naar dit paradijsje op aarde! GB!, Arno

• 17 Juli 2008 - 17:59

Wilma:

Ha Marcel,
    kijk steeds op je site, maar helaas blijft het deze keer erg rustig. Even zo brutaal geweest om op Babette haar site te kijken, krijg een goede indruk van alles in en om jullie "thuis". De foto met de voetjes zien er wel wat zorgwekkend uit!
    Begrijp dat jij er nog een paar daagjes tussenuit gaat. Op dit moment zijn we allemaal behalve ET vrij. En doen we het lekker rustig aan. Zondag en maandag hadden we heerlijk weer, lekker van het zonnetje genoten. verder hebben we deze week verjaardagen, dus we komen de week wel door!
    Alle tijd voor wat andere dingen, met Opa naar de keuring geweest voor zijn rijbewijs, nou dat was helemaal geinig! Hij is helemaal gezond verklaard, door een arts... mogelijk woont hij ergens bij de Pieter van Foreest. ?? Deze week lekker veel Sifra gezien. De fotos van Sifra heb je gezien he!
    Ze is zo'n lieverd. Ze kijkt zo lief en ze lacht! Nou nog even dan kan ook jij haar knuffelen, daar houdt ze wel van! Hier dus alles oke, de zusjes zijn samen sporten! Ja lees nog maar een keer! Het gaat helemaal goed, helemaal blij dat het schooljaar goed is afgerond, helemaal top!

Nou,..ik ga stoppen, een aardig verhaaltje deze keer, hoop dat je zelf en anderen nog een berichtje achterlaat.
    Sterkte met de laatste loodjes.
    Volgende week is Ron al in de Filipijnen, nu gaat het snel!
    ps begrijp ik het goed lust je geen bloemkool?
    Ik dacht altijd dat je alles lust. Maar ja na dit avontuur zal het zeker!
    Doeg!

• 17 Juli 2008 - 20:43

haha..
    zie je nou hoe diep ik gezonke ben :P?!
    ik ging gewoon mee sporten.. maar het viel me 100% mee hoor :D! haha
    kom maar weer gauw terug, dan kan ik ook weer normaal gaan doen ;)!
    kusje!

• 18 Juli 2008 - 18:30

Ed En Diana:

Hoi Marcel,
    We hebben je verhaal weer gelezen en je foto's bekeken. Een hele belevenis. Volgens mij wordt jij de nieuwe Steve Irwin. Het gaat nu wel opschieten voor je. Sterkte nog even en wanneer kom je thuis?
    Groetjes van ons allemaal.

• 19 Juli 2008 - 17:48

Opa-en-opa Bouwer.:

hallo Marcel.
    even een berichtje van ons.wij gaan morgen met
    vacantie en wensen jou een goede thuisreis toe.
    fijn dat je tijd er bijna
    opzit.hartelijke groeten van ons beide .en tot ziens .

• 21 Juli 2008 - 10:47

Als het goed is,
    zit je volgende week in het vliegtuig :D!
    kusje

• 22 Juli 2008 - 15:29

Dien!:

Oeehh! je komt bijnaa terug:D lukt het een beetje met het afronden enzo? Nou een knuffel om je nog even te ondersteunen :P En totSnel my bro! Kus

• 24 Juli 2008 - 19:51

Rinus:

je

• 25 Juli 2008 - 08:53

Robert:

Hey Bokkert :)
    Bijna ben je weer in NL :P helaas ben ik er dan niet want ik ga op vakantie..
    Of is dat alleen maar beter? :P Want als jij terug komt ben je denk hartstikke ziek en chagrijnig van je jetlag, haha
    Nouja we zijn blij dat je bijna terugkomt en we zijn trots op je ;)
    Ik zie je wel ergens volgende week!
    Roo

Liefs (K)

• 26 Juli 2008 - 09:26

Roy:

nou marcel,

we zijn blij dat je weer terug komt.
    ik wens je een goede en vooral veilige terug reis.
    en niet stiekem leuke beestjes mee smokkelen!

groeten roy

• 26 Juli 2008 - 11:03

Anita:

Hoi Bokkie,

Ik ga ook zo weg, jouw kant op ;) Alleen niet zo ver. Blijf halverwege steken :P

Je heb het rustig als je terug komt. Ro en ik zijn er niet. Dan kan je nog even van je rust genieten :D Voordat Ro terug is ;)

Geen enge beesten meenemen, daar houdt Peet niet van :P

Fijne terugreis!!

Groetjes

• 26 Juli 2008 - 12:47

Mam En Pap:

Hey Mars, nog maar heel even en dan ben je weer thuis. Daar zien we naar uit man. Hopelijk sluit je deze site nog wel even netjes af met je laateste ervaringen voor al je fans van de afgelopen vier maanden. Goede reis en tot maandag
    Knuffels van je ouders

• 27 Juli 2008 - 11:45

Ed En Diana:

hoi Marcel,

Misschien lees je dit niet meer, we wisten niet wanneer je thuis komt maar we hebben van de site vernomen dat je maandag thuis komt. Een hele goede terugreis en goede thuiskomst.

Groetjes Ed en Diana

• 28 Juli 2008 - 07:21

Petra:

Nu kunnen we de uren, minuten en de secondes af gaan tellen..
    want je zit in het vliegtuig :D
    tot vanaaf ;)
    KUSJE

• 29 Juli 2008 - 12:47

MARCEL:

Hey allemaal! ik ben gisteravond (nederlandse tijd) weer veilig aangekomen in ons mooie land :)

Binnenkort zal ik een afrondend verslag achterlaten zodat jullie de laatste ervaringen en foto's kunnen lezen en zien!

Vriendelijke groeten/kus en knuffel,

Marcel :)

• 04 Augustus 2008 - 15:48

Petra:

nou komt er nog wat van ;)?!