Hey allemaal! - Reisverslag uit Cabagan, Filipijnen van Marcel Bok - WaarBenJij.nu Hey allemaal! - Reisverslag uit Cabagan, Filipijnen van Marcel Bok - WaarBenJij.nu

Hey allemaal!

Door: marcel

Blijf op de hoogte en volg Marcel

17 Juni 2008 | Filipijnen, Cabagan

Ondanks dat ik vorige week maandag ben terug gekomen uit het veld, ben ik nu pas in de gelegenheid om wat te posten. Er is veel stroom en internetuitval verder moest ik wat andere dingen regelen.
Zoals ik al eerder zei ben ik dit keer naar de gemeente Ilagan geweest. Daar twee barangays bezocht. In de ochtend van 27 Mei vanuit Cabagan naar Ilagan vertrokken (ong uurtje met de bus). Daar eerst bij de Jollibee (soort macdonalds) gegeten, even een beetje westerse beschaving proeven :P! dan boodschappen doen voor de komende week: groente, fruit, rijst, en andere supermarktspullen. Vanuit Ilagan Central met de tricycle richting Santa Isabel Sur vertrokken. Grote barangay met meer dan 2.000 inwoners. Aangezien de barangay ten opzichte van Ilagan Central, aan de andere kant van de Cagayan River ligt, moesten we overstappen op de “pond”....kleine bootjes, maar alles is droog gebleven, gelukkig. Daar een andere tricy pakken naar de eindbestemming.
Hier een leuke tijd gehad, weer enkele soorten vis erbij gevonden en ook lekker paling gegeten (marmeraal) mensen vissen aan de andere kant van de rivier omdat de kant aan hun zijde te steil is en er een sterke stroming staat. Met kleine bootjes (banka’s) gaan ze de rivier op en komen zo ook weer terug en vaak verkopen ze hun vis in de barangay. Maar veel is ook voor eigen consumptie. In een poeltje van minstens 40 graden nog vis kunnen vangen (klein grut)! Helaas niet de exacte temp kunnen bepalen want de thermometer is weer kapot: oververhit geraakt en nu zakt het rode niet meer….later ook nog gebroken..hopeloos met mij :P (sry pa en ma…)
Aangezien ik lekker met me blote poten in allerlei karabao poeltjes banjer en behoorlijk wat opengekrabde muggenbulten had…lekkere infectietjes opgelopen…begint nu pas echt een beetje over te gaan…
Oh ja en die CR (plee) bij de mensen waar we verbleven was echt te klein..helaas vergeten foto te maken, maar moet op je hurken zitten, dan zat ik met me rug en hoofd tegen het ijzeren golfplaten dak van ong 100 graden…geen pretje als je even ontspannen je behoefte wil doen…;)..gelukkig zagen ze mijn onbeholpenheid met zulke dwergfaciliteiten en wezen ze me een iets grotere CR aan….

2 juni weer vertrokken om een week te verblijven in een andere barangay (cabannungan) aan de zelfde kant van de rivier, daar eerst onze spullen bij de barangay captain’s huis neergezet en daarna inkopen wezen doen in Ilagan…..en natuurlijk even langs de Jolibee! Hehe…:)
Hier, alle nachten op de grond geslapen….ja dat scheelt wat uurtjes van je nachtrust, maar beter dan dat gare luchtbed van me, want daar rol ik telkens vanaf…ook niks! In deze barangay heel anders dan de vorig; weinig kinderen en de meeste kleintjes gingen huilen als ze mij zagen….raar toch? :P wel weer wat mooie vangsten gehad, alleen niet zoveel als ik wilde evenzo ook voor de interviews. De vissers leken toch meer aangetrokken te zijn tot de fles dan tot andere praktijken. Ook mega lastig als mensen terwijl je aan het werk bent, dronken om je heen hangen… maar goed, dat ook weer beleefd. De 9de weer terug naar Ilagan en de bus naar Cabagan gepakt. Heerlijk om weer even “thuis” te komen. Twee weken in het veld is lang genoeg. Desalniettemin: het is elke keer spannend als er een fuik gelicht of een net binnengehaald wordt….miss wel extra soorten…of heerlijk garnalen :D…en buiten het feit dat sommige gebeurtenissen wat minder fijn zijn, zijn er ook vele goede momenten met een goede lach, mooie zonsondergangen en –opgangen, en lekker met me hobby bezig zijn….vissen.
De foto’s van deze twee weken staan weer op internet: http://picasaweb.google.com/sdoowtsol
Allerbeste groeten, en een kus waar van toepassing! ;)
Mars

  • 17 Juni 2008 - 07:04

    Petra:

    Nou je "thuis" is HIER hoor :P!
    Leuk om weer wat te lezen, waar daar moesten we wel heel lang op wachte ;)!
    veel plezier nog!!
    kusje!

  • 17 Juni 2008 - 14:54

    Klaas:

    Jaaaa ben de 2e!
    Ken je dthe Sardine run,... ?:) Miljarden nog niet ingeblikte sardientjes die hier gaan aanspoelen in de komende week. Morgen eerst diep zee vissen hier, ben benieuwd wat er zit. Wil je daar ook foto;s van?:)
    Verder mooi dat het daar aan ook voor mij de andere kant van de wereld nog steeds goed gaat.
    Zo spreek je laterrrrrrrr

  • 17 Juni 2008 - 18:14

    Dietrik:

    Heyy mars,

    Mooi om te lezen dat je het nog naar je zin hebt!
    Met je kikkervisjes hier gaat het ook goed, de vijver zit vol en ze beginnen pootsjes te krijgen. dus als je terug bent kun je kikkerbilletjes bbq'en...

    Grtz

  • 17 Juni 2008 - 23:35

    Arno Rach (Entree):

    Hi Marcel,

    Kunnen we een afspraak maken voor je Entree functioneringsgesprek? Liefst ter plaatse, tenslotte kun jij niet zomaar weg, en moet het gesprek eigenlijk wel doorgaan. Lukt je vast voor mijn overvliegen een subsidie los te krijgen!
    Hier even een heftige tijd gehad: een oud entree-bezoeker is onder vreemde omstandigheden (politiegeweld?)overleden. Nikkie starrenburg. Vertel er tzt meer over.
    Hoop nog eens e.e.a. te horen over bijzondere ontmoetingen en ervaringen aldaar! God bless, Arno

  • 18 Juni 2008 - 20:37

    Bob En Ing:

    hoi mars je laatste story weer gelezen .wat een avontuur .maar wordt je nou niet helemaal gek van al die muggen en die andere stekers want die zijn gek op al wat mens is .ik moest vannacht aan jou denken toen ik de 7de mug sloeg, nou dat houdt je lekker wakker .is het hier nog niet zo warm!!!!!!of hoor en voel je dat al niet meer .nou mars geniet er nog van !!! gr ing en bob uit pijnacker

  • 18 Juni 2008 - 21:48

    Mam En Pap:

    Hey Mars, mooi verhaal!
    We genieten van je foto's. Fijn dat ik je nog even kon spreken vandaag. Alles komt wat je wensen betreft in orde. Morgen hoop je weer op pad te gaan, we wensen je weer een goede tijd toe, het zou fantastisch zijn als je de groep nomaden tegenkomt:) Geniet van alle indrukken en weet dat niet alleen wij maar er heel veel mensen aan je denken en met je meeleven. Succes en je weet dat je nooit alleen bent. Kus, liefs en groeten van ons allemaal.

  • 19 Juni 2008 - 08:29

    MARCEL:

    Hey allemaal, bedankt weer voor de reacties!!

    Morgen vertrek ik weer het veld in, naar Isla, een gebied in San Mariano, Isabela.

    Hey pa en ma2 :P
    ach ik weet toch dat jullie aan me denken! ja ik mis het ook wel die tafel en jullie daaromheen haha! komt helemaal goed binnenkort (6 weken nog maar :P)
    Ja en die foto's duurde even want internet is hier nog niet zo ontwikkeld....maar nu weer paar dagen achtereen! wat een wonder!

    Diet, Ik ben blij te horen dat we kikkerbilletjes van eigen bodem krijgen! je praat toch wel elke dag met/tegen ze he?
    Hoop dat het daar in je eentje nog een beetje uit te houden is :P haha

    Arno, even serieus ik heb geen tijd voor een functioneringsgesprek.....:P haha maar zou wel lachen zijn als je hier met je formuliertje aan zou komen! Wel jammer van die heftige tijd, hoop er later met je over te kunnen bijpraten!

    Ha tante ing en oom bob! Die muggen zijn naar, maar ook "herrie beesten" (varkens en hanen) zijn megavervelend....maar goed het went wel steeds meer gelukkig! bedankt voor jullie berichtje en succes!

    Thanks pa en ma! helpen jullie me toch even uit de brand! :)
    Ik hoop ook echt een mooie tijd te gaan beleven die laatste trip en met stoere verhalen thuis te komen! ;)

    Nou jongens en meisjes!
    Tot over 2 weken
    (PS wie stuurt mij eens een lekkere bruine boterham met kaas op? :P)

  • 19 Juni 2008 - 09:22

    Dien!:

    Marsieee! Lang lang geleden zeg.. ik heb gister de groetjes van je gekregen:) En gehoord dat het goed gaat, vind ik altijd heel fijn om te horen :D Maar vind het natuurlijk leuker om zelf ffentjes wat te zeggen! Ik moet morgen me laatste project inleveren en dan volgende week wat dingentjes afronden enzo.. majaa nu ben ik gister ziekies geworden :( Majaaaa, ma zorgt goed voor me :P
    je komt ook al weer bijna thuis, gaat echt super snel! :) mars succes nog even!! Ik denk aan je.. heel veel :) Dikke Knuffel van dinoo

  • 19 Juni 2008 - 09:33

    MARCEL:

    Hey dien! ja zeker lang geleden, maar de tijd gaat ook zo vlug (klinkt lekker cliché :P)
    Succes met beter worden! en groetjes aan iedereen!
    Kus mars(ie)

  • 19 Juni 2008 - 10:10

    Anita:

    Ik snap niet wat jij met al die thermometers doet ;)

  • 19 Juni 2008 - 10:23

    Anita:

    Ik snap niet wat jij met al die thermometers doet ;)

  • 19 Juni 2008 - 13:22

    Thomas:

    Ha knul!

    Wat een verhalen toch allemaal, zeker goed om te lezen helaas niet alles even goed kunnen volgen, want het is een flinke chaos hier...heb nu voor het eerst in maanden weer wat internet op m'n eigen computertje.

    Maar goed, hoop dat ook de komende weken goed zullen verlopen...maar dat zal toch wel?

    Ik ben inmiddels genaturaliseerd tot Limburger (althans, Kerkrade, dat is misschien nog meer Duitsland :P), dus mocht je me niet meer verstaan als je terug bent...weet je hoe het komt. Hehe...

    Marcel, jongen, het ga je goed!

    Oh, en wil je nog een Keizerskroon bij die bruine boterham met kaas? :D

  • 19 Juni 2008 - 23:52

    MARCEL:

    Anita, ik ben hartstikke voorzicht met die thermometers maar op de een of andere manier vallen de kaboutertjes me lastig denk ik :$.......eet je nog steeds alle notenkaas op? ;Phaha
    mars

  • 20 Juni 2008 - 00:03

    Marcel:

    THOMAS!!!!
    Leuk man wat van je te horen! jammer dat je bijna oosterbuur wordt, hoewel, ook wel weer heel gaaf natuurlijk.... .bierfest...sauerkraut....(geen worst voor jou! :P)....en natuurlijk Slagermusik! haha
    Als jij mij nou eens effe een keizerskroon en die boterham komt brengen, dan denken we niet meer aan je verhuizing, waardoor ik je nog minder ga zien :( :P
    Oh Mary!!!!! Nou ik heb em zitten kijken hoor, kon het niet laten om em mee te nemen....heb ik toch nog een herinnering aan mooie tijden bij me! ;)

    FREEDOM!!!!!!!!!

    alé manneke, ik moet er elaas weer van tussen.... he gaat ge goed und natürlich: was ich nog zu sagen hätte: Es gibt immer Zeit für einen letztes Glas im stehen! Tschüss!

  • 20 Juni 2008 - 00:05

    MARCEL:

    Schat bedankt voor je lieve sms: daar kom ik die twee weken wel mee door! ;)
    Ik mag dan misschien geen bereik in de bergen hebben, maar mijn liefde voor jou reikt boven alle bergen uit!
    Dikke kus, mij

  • 22 Juni 2008 - 18:20

    Petra:

    IK MIS JE!!!

  • 23 Juni 2008 - 11:50

    Jantine:

    Hè,hè Marcel, eindelijk een teken van leven vanuit Delft-Oost. Niet dat we je vergeten zijn, maar een berichtje op je weblog was er nog niet van gekomen. Gisteren werden we gewekt door het bericht dat er een enorme tyfoon over de Filippijnen getrokken is, maar Mams Wil zei na de kerkdienst dat jij veel noordelijker bivakkeert, hoewel de kans op zo'n tropische storm in deze tijd van het jaar wel degelijk aanwezig is. Nou jongen, we leven met je mee. Sowieso elke 2 weken tijdens de BiDa, maar ook tussendoor wordt er zeker aan je gedacht en voor je gebeden.
    We wensen je toe dat je net die ene super mega zeldzame vis in je netje aantreft die maakt dat je stage er eentje wordt met een feestelijk geschubt randje ;-)
    Een hartelijke groet en keep cool (lett. & fig)
    Frans & Jantine, Matthijs


  • 25 Juni 2008 - 17:36

    Petra:

    Nou Liefie, heb vandaag de uitslag gekregen, waar je zo hard voor me had zitten duimen..
    En ik kan je vertellen, dat je het deze keer niet voor niets hebt gedaan :D! Thnx !!

    KUSJE!

  • 25 Juni 2008 - 18:48

    Roy:

    hey ventje,

    leuk om te lezen waar je allemaal mee bezig bent. hoop dat je het ook nog steeds leuk vind allemaal.

    nou bruiloft en huwelijksreis zitten er weer op voor ons. was wel jammer dat je er nie bij kon zijn maar de foto's krijg je nog wel te zien!

    verder alles rustig in de winkel en je plekkie is nog steeds vrij.
    kom terug!!!!!!!!!!!!

    groeten roy

  • 29 Juni 2008 - 15:00

    Petra:

    Zo ik ben ook weer terug van weg geweest..
    Was gezellie :)!

    KUSJE!

  • 30 Juni 2008 - 14:09

    Petra:

    Hmm..
    nog 4 lange weken..

  • 05 Juli 2008 - 20:37

    Mam En Pap:

    Hey Mars, als je dit leest ben je terug van je laatste tocht door de bush van de filipijnen. Nog een paar weken verwijderd van weer naar Nederland komen. We hebben de laatste paar weken echt weinig van je vernomen maar dat had je gezegd.Een smsje ontvingen we van je met de inhoud dat het nomade volk DVD spelers bij zich hadden wat zal je verbaasd zijn geweest je verwacht veel en je heb al heel wat gezien maar dit slaat toch wel alles . Dan is de terugtocht naar Nederland al aardig in zicht. We zijn God dankbaar dat alles tot nu toe goed is verlopen.
    Knuffel van ons allen,en we zijn ook heel trots op je liefie dat ze het volhoudt Peetje we hebben respect voor je hoor Eenmaal terug op de campus kun je misschien verder aan het zwembad?Heb je zo hier en daar ook de winter foto's van Nederland laten zien en hoe reageerde men hierop.

  • 06 Juli 2008 - 11:39

    Fenne:

    Hoi Marcel,
    kom je nog eens terug?
    we missen je allemaal!

    kom je nog een keer bij mij thuis?
    Dan kunnen we lekker op de trampoline springen :D!
    En als het mooi weer is, kunnen we lekker in het zwembad liggen, dan moet je natuurlijk niet je mooie zwembroek vergeten!
    En dan kunnen we samen van de waterglijbaan.. :)

    Ik ben lekker aan het logeren bij Ome Ron en Tante Wilma.
    Ik heb hier heel veel plezier :D!
    Gisteravond hebben we een film van K3 gekeken, toen lag ik lekker op jou plekkie ;)

    In de vakantie komen opa en oma Poot bij ons logeren.
    Dat vinden wij heel erg leuk :D!

    Op school gaat het goed, ik kan al een heleboel woordjes lezen en schrijven.
    Na de vakantie ga ik al naar groep 4, met juf Pien en meester Willem één dag.

    Tot snel!

    Liefs Fenne
    (en Petra)

  • 07 Juli 2008 - 10:55

    Steef:

    your frien Lostwoods has entered battlenet.com

    jawel jawel, man tis al weer bijna terug met jou! broertje nog maar een paar weekjes jeweet!

    je groote kleine broertje

  • 08 Juli 2008 - 09:54

    Dien!:

    Hoe staat die ervoor? Ga je het afkrijgen voor het einde van de maand? Hoop het wel want dan kunnen we je nog eventjes zien voordat we op vakantie gaan! :D Merk wel aan steef dat die je mist hoor, hij zit vaker beneden (A) hihiih:P en wij missen je ook! maaar je komt al weer bijna terug dus dat is mooi :P

    Dikke knuffel en groetjes Dien + Rik!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marcel

Stage in Noord-Luzon, Filippijnen Onderzoek naar de invloed van de 'municipal' visserij en van exoten op de inheemse vissoorten.

Actief sinds 21 Maart 2008
Verslag gelezen: 392
Totaal aantal bezoekers 19216

Voorgaande reizen:

25 Maart 2008 - 26 Maart 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: