Hey allemaal! - Reisverslag uit Cabagan, Filipijnen van Marcel Bok - WaarBenJij.nu Hey allemaal! - Reisverslag uit Cabagan, Filipijnen van Marcel Bok - WaarBenJij.nu

Hey allemaal!

Door: marcel

Blijf op de hoogte en volg Marcel

21 Mei 2008 | Filipijnen, Cabagan

Ik ben weer terug (sinds vrijdag) van twee weekjes veldwerk! Dit keer was de bestemming barangay Masipi East, gebied ten oosten van Cabagan. Dit keer niet de grote rivier bevist, maar de meer stroomopwaarts gelegen beken.
Hier dezelfde soorten, maar ook andere soorten vis gevonden. Mensen vissen hier met andere methoden (voornamelijk met zelfgemaakte ‘goggles’ en ‘spear guns’). In de eerste plaats (porrok Puerta) geen elektriciteit, maar gelukkig wel veel muggen :S. Helemaal lek gestoken vooral tijdens een sessie ‘nightfishing’, waarbij je met je duikbril en speargun en een zaklamp op jacht gaat naar aal en andere vis. Lachen om te zien maar moeilijk lopen voor een onervaren blanke, in het donker over de keien :P. in de beken is het water kraakhelder en kan je alle vis, krabben en garnalen prachtig zien. Helaas geen onderwatercamera, anders daar ook een plaatje van gemaakt. In Puerta ook kennis gemaakt met locale eetgewoonten….heerlijke gefrituurde kevers op, echt mega lekker :D. en verse kikkerbilletjes, ook heel goed te eten. Minder vond ik de gefrituurde eende-embryo…smaakt een beetje naar gebakken kuit, dus ma wat voor jou! ;). In deze plaatsen zijn de mensen net zo aardig en verlegen als in de andere plaatsen. Ze leven van het verbouwen van rijst of mais, hier en daar wat ‘logging’ en dat mag niet maar ja….geld verdienen is belangrijk als je niks te makken hebt. Zijn ook een dag verder de heuvels/bergen in geweest, naar twee huizen geweest. Nou toen dacht ik, ik moet stoppen met roken of stoppen met zulke dingen ondernemen. Dat was echt moeilijk zwaar, glibberende paatjes op die bijna rechtstandig omhoog lopen. Verder mega lopen zweten, en geen water mee, dus superdorst. Heerlijk helder koel water uit een beek opgeslobberd :D. Maar goed veilig en wel terug, toch maar weer een sigaretje opgestoken…hehe. Heb die dag wel 4 Hornbills (neushoornvogels) over zien vliegen. En er meer gehoord. Ook de wilde kip (jungle fowl) gezien en vastgelegd op foto. Lijkt veel op de ‘echte’ kip (je weet wel, die van de supermarkt :P).
Na een kleine week in puerta, meer naar het lager gelegen deel van Masipi East gegaan. Daar wel electriciteit, maar volgens mij hadden ze de rekening niet betaald, want brownouts waren meer regel dan uitzondering. Het water en de vis verder hetzelfde, allerlei methoden uitgeprobeerd en mijn ‘sun resistance’ uitgeprobeerd…..nou nog niet helemaal waterdicht….De laatste 4 dagen meer regen, laatste 2 alleen maar regen. Kwam niet zo goed uit want was Fiesta tijd. Fiesta is een feest van 2 dagen en elke barangay heeft zijn eigen datum. Vooral in mei zijn er veel fiesta’s omdat de oogst net geweest is, er opnieuw gezaaid is en de mensen dan tijd hebben voor iets buiten werken om. Fiesta is heel simpel: drinken en eten en ‘dance parties’. Drinken is oké, eten ook, maar die dance parties zijn verschrikkelijk. Elke keer dezelfde soort muziek (eagles, scorpions, celine dion..en meer van het country genre.). In deze plaats een paar dagen ervoor ook een bruiloftsfeest bijgewoond van de Ifugoa’s, dat zijn de ‘belgen’ van de Filippijnen zeg maar (volgens de andere volken hier)…..tijdens de twee dagen van dansen, voorafgaand aan de officiële bruiloft, sponsoren de gasten de nummers, voor het financieren van de bruiloft. Nou is er in de Filippijnen, voor de Ifugoa’s een heeeeeeeel favoriet nummer. Denk aan 2 volle dagen en nachten muziek, met mensen die heel erg van 1 nummer houden. Wat krijg je dan voor een dansmuziek?: alleen dat nummer! Werkelijk waar in het uur dat wij de bruiloft bezochten, is het nummer bijna 20 keer langs gekomen, achter elkaar door en heb ik 2 andere nummers gehoord. Het nummer is ook nog eens verschrikkelijk en dreunt over de hele barnagay door…..ook in je slaapgelegenheid …..Grrrrrrr. Download maar eens ‘philippine geography’ dan weet je wat ik bedoel.
Maar goed verder leuke tijd gehad, soms wel verveling als er niks gedaan kon worden. Begin een goede boterham met kaas nu wel erg te missen, drie keer per dag warm eten is ook niet altijd even lekker….
De mensen zijn erg verknocht aan de drinksessies. Ik lust ook een biertje, en ook zeker wel 2, maar deze mensen drinken sterke drank (fles whisky kost een euro) en dan elke dag. De achterliggende gedachte volgens sommige filippino’s: blanke mensen hebben geld om de wereld rond te reizen. Maar wij, arme filippino’s hebben dat niet, maar kunnen voor een euro de wereld om ons heen laten reizen…..:P. In de barangays zijn het trouwens alleen de mannen die drinken. Ook het roken van sigaretten is een mannelijke bezigheid. Alleen sommige oude vrouwen roken sigaren, dat is dan ook echt weer niet mannelijk….><
Samenvattend, heerlijke tijd in het water gehad, mooie dingen gezien, nieuwe dingen gegeten, meer nieuwe cultuur opgesnoven, maar ook gezien dat mensen, waar ook ter wereld, gewoon mens blijven, met alle gebreken…..
En oh ja,…..heb hond gegeten.

Vriendelijk groeten, knuffel en kus

Mars
PS. Kijk voor de foto’s weer op http://picasaweb.google.com/sdoowtsol

  • 21 Mei 2008 - 08:08

    MARCEL:

    Hey pa ma, steef, dien, oma en peetje! Hartelijk bedankt voor de kaart....dat was ik nog even helemaal vergeten te zeggen! :$

    groet, mars

  • 21 Mei 2008 - 15:20

    Klaas:

    He hier een berichtje uit Zulu land! Denk dat jij inmiddels beter Filipijnsspreekt dan ik Zulu. Maf taaltje. Maar lekkere dingen staan er op het menu. Begin bijna jaloers te worden. Hier kan je vrij 'westers' eten. Dus geen kevers, hond, kikkerbillen nog op het menu gezien. Als ik kan ga ik voor de kevers. :)

    Groeten en enjoy nog in far far away!

  • 22 Mei 2008 - 07:17

    Ed En Diana En Kids:

    Hoi Marcel,
    We volgen je nog steeds.Leuk dat we je zo kunnen volgen en voor jouw ook om contact te hebben met thuis. Fijn dat het allemaal goed gaat en dat je het naar zint hebt. Maar het valt me wel van je tegen dat je hond hebt gegeten. Hoe worden ze gedood? Volgens mij worden ze opgehangen? De helft zit er al weer op voor je gaat snel. Hiet gaat alles goed wij zijn ook net een weekje naar de zon geweest en we kwamen terug toen begon hier ook het mooie weer. Marc nog veel succes en kijk uit voor de zon en goed insmeren.

  • 22 Mei 2008 - 07:19

    Diana:

    Marc zit het na te lezen paar taalfoutjes, komt door te snel tikken hoor.

  • 23 Mei 2008 - 21:04

    Roy:

    hey marcel,

    alles lekker? duurde ff voor ik een berichtje voor je had maar ben erg druk met de laatste voorbereiding voor het trouwen.
    vind het erg leuk om af en toe te lezen over wat je daar allemaal uitvreet.
    en geen hond meer eten doe maar katten die zijn minder leuk.

    groeten roy.

  • 24 Mei 2008 - 19:57

    Mam En Pap :

    Goedemorgen Mars lekker geslapen? We kunnen dit nog net schrijven voordat je weer het veld ingaat. We hebben enorm genoten van je nieuwe foto's en verhalen. We zijn meteen gaan kijken toen we van vakantie terug waren vanavond.
    Men, wat een ervaringen, te gek. Blijf goed op de mensen om je heen en op jezelf letten!
    Tijdens onze afwezigheid hebben Nadine en Rik goed voor je vissen gezorgd alle vissen leven nog:D Je houdt er wel steeds riskantere eetgewoonten op na als dat voor de toekomst maar geen problemen oplevert met de hond van de buren:P Trouwens hoe gaat het met de voorraad pesos? Liefs en de groetjes van ons allemaal.

  • 25 Mei 2008 - 12:14

    Anita:

    Wat een sexy zwembroek heb je aan op die foto's ;)

  • 25 Mei 2008 - 21:16

    Oma:

    Hallo Marcel,
    Wat was ik blij met je telefoontje, toen ik van de verbazing was bij gekomen heb ik leuk met je gesproken en ik was de hele dag blij het was een heerlijke dag verder, de hele dag.
    Mars dit schrijven we namens Oma, want dit was wat zij ons vertelde tijdens het koffie drinken van morgen.
    We wilde je dit nog even doorgeven want we begrepen vanmiddag van Petra dat je a.s. dinsdag pas weer het veld ingaat, hopelijk zijn je darmen dan weer op orde:) Eet dan ook niet alles wat je krijg voorgeschoteld!
    Gast we houden van je,
    Je ouders en Oma

  • 26 Mei 2008 - 03:32

    MARCEL:

    Hey ET....dat is mijn nieuwe zwembroek :P mooi is ie he.....ach, je hebt de ergste nog niet gezien dus :P hahah

  • 26 Mei 2008 - 03:36

    MARCEL:

    Hey oma en pa en ma, thanks voor dit stukkie, ben blij dat u het fijn vond oma, ik vond dat ook! :)

    Voel me vandaag wel weer wat beter, maar daar beneden nog niet helemaal in orde....probeer morgen weg te gaan..dus 1 dag later dan gepland.

    Ja en niet alles eten dat je voorgeschoteld wordt....dat doe ik ook zeker niet...sommige dingen trek ik echt niet dus die probeer ik dan niet...maar voor de rest wil ik ook wel cultuur proeven....

    groetjes en ik hou ook van jullie! mars

  • 26 Mei 2008 - 12:27

    Joop:

    Marcel,
    Leuk dat je je zo vermaakt in je tarzan outfit en je middels je eigen bloed de sabeltandmuggen te eten geeft. Heel fideel van je.
    Kan je trouwens de hitsige filipino dames een beetje van je roomkleurige licht bezweette gespierde boddy houden?
    Ik hoop het niet...

    Natuuurlijk ben ik erg bezig geweest met dat wat je mij verzocht en...ik heb goed nieuws voor je, je speurtocht is ten einde.
    Ik heb der gevonden en ze voldoet ruimschoots aan je eissen. Het was wel een obscure site waar ik haar vond voor je maar je weet....ik heb veel voor je over.
    Geheel naar jouw voorkeuren en...beschikbaar voor je bij je thuiskomst: een Meesteres, zoals jij vroeg negroide en...ruimschoots boven de 130 kilo. Ze is al op zoek naar een dwergje , twee ezeltjes en iemand zonder gebit om je thuiskomst party geheel naar jouw voorkeuren in te vullen.
    Enjoy

    Als dit je geen heimwee geeft naar Delftbabwe dan weet ik het niet.

  • 26 Mei 2008 - 12:27

    Joop:

    Marcel,
    Leuk dat je je zo vermaakt in je tarzan outfit en je middels je eigen bloed de sabeltandmuggen te eten geeft. Heel fideel van je.
    Kan je trouwens de hitsige filipino dames een beetje van je roomkleurige licht bezweette gespierde boddy houden?
    Ik hoop het niet...

    Natuuurlijk ben ik erg bezig geweest met dat wat je mij verzocht en...ik heb goed nieuws voor je, je speurtocht is ten einde.
    Ik heb der gevonden en ze voldoet ruimschoots aan je eissen. Het was wel een obscure site waar ik haar vond voor je maar je weet....ik heb veel voor je over.
    Geheel naar jouw voorkeuren en...beschikbaar voor je bij je thuiskomst: een Meesteres, zoals jij vroeg negroide en...ruimschoots boven de 130 kilo. Ze is al op zoek naar een dwergje , twee ezeltjes en iemand zonder gebit om je thuiskomst party geheel naar jouw voorkeuren in te vullen.
    Enjoy

    Als dit je geen heimwee geeft naar Delftbabwe dan weet ik het niet.

  • 27 Mei 2008 - 02:18

    MARCEL:

    Beste Joop,

    Hartelijk dank voor je reactie

    Hij wordt zo spoedig mogelijk verwerkt....

    :P Lachen man, lang geleden dat ik zo hard gelachen heb! :D Thanks dat had ik wel even nodig!
    We moeten het binnenkort nog wel even hebben over mijn wensen....miss wil ik ze toch hier en daar aanpassen naar mijn huidige behoeften :P

    Doe je voorzichtig Joop? we hadden hier in de buurt laatst een aardbeving...je hebt je toch niet ernstig bezeerd he? :P

    Maar om een lang verhaal kort te maken: ik mis jou ook hoor ;)

    En aan alle anderen...Ik vertrek binnen een uur naar me volgende site voor 2 weken. Bedankt voor al het contact en tot gauw!

    Liefs, Kus, groet, handruk.....klap op de schouder...

    Mars

  • 27 Mei 2008 - 15:42

    Petra:

    Je bent op de helft :)!
    Nog "maar" 9 weken :P!
    kusje!

  • 28 Mei 2008 - 11:22

    Els:

    Hoi Marcel,

    Heerlijk om je enthousiaste verhalen te lezen! Vooral de culturele en culinaire :-)

    Maarre hond is toch niet zo bizonder? Heb pas ook broodje hotdog gegeten en een kitkat, haha.

    He veel plezier en niet teveel heimwee gewenst.

    We'll keep you in our prayers!

    Groetjes uit Entrée
    Els

    o ja, en we missen je ook nog! ;-)

  • 28 Mei 2008 - 15:41

    Petra:

    Nou ik heb eindelijk 2 van je collega's ontmoet hoor ;) haha..!!

  • 30 Mei 2008 - 14:34

    Petra:

    Nou sgat,
    je mist hier een heleboel ;)!
    kusje!

  • 05 Juni 2008 - 13:52

    Petra:

    Zo mijn laatste stage dag..
    en mijn laatste les dag zit erop!!
    Nu nog alleen maar toetsen maken en opdrachten inleveren..
    nog best pittig dus ;) haha

    mis je.. hulp :P
    kusje!

  • 09 Juni 2008 - 17:05

    Petra:

    Je bent weer veilig terug :D!
    heb je even gesproken vandaag, maar morgen weer wat langer, hoop ik :)!
    tot straks ;)!
    kusje!

  • 09 Juni 2008 - 21:28

    Mam En Pap:

    Hey Mars, Fijn dat je weer op de Campus bent, we hoorden dat je veel op de grond moest slapen de afgelopen 2 weken, dat zal wel afmattend geweest zijn. Dan nog die keelontsteking, had diclo's bij je? Had ze maar gebruikt joh. We hopen en bidden dat het nu weer goed met je is en je verder opknapt nu je weer op locatie bent.
    We zien weer uit naar je verhalen. Ik stuur je berichten ook door naar de e-mail van Ali die kan ze afluisteren, reactie daarvan staat in je e-mail. Ps als je het nog niet wist, we hebben de 1e wedstrijd van de EK met 3-0 gewonnen van Italie. Knuffel en kus van je ouders.

  • 12 Juni 2008 - 08:53

    Petra:

    nog steeds geen stroom sgat??
    kusje

  • 14 Juni 2008 - 18:47

    Mam En Pap:

    Gelukkig hebben we af en toe contact met via de telefoon, want het internet op de Campus is ..... :(
    Zodra het weer werkt kun je dit lezen en wachten we op je verhalen! Wellicht dat het lukt voor volgende week vrijdag want dan ben je weer van plan het veld in te gaan. We zijn trouwens heel blij dat we vandaag hoorde dat Steef geslaagd is hè hè :) Hij heeft je nog geprobeerd te bellen maar je sliep waarschijnlijk al. Wat het voetbal betreft het kan niet op weer gewonnen van Frankrijk met 4-1. We zijn elke dag God dankbaar dat het goed met je gaat, hele dikke pakkert en liefs van ons allen.

  • 14 Juni 2008 - 19:43

    Mam & Pap2 :

    Ha die Marcel, eindelijk een berichtje van ons, de eerste om heel eerlijk te zijn. het is hier stilletjes zonder jou en we hopen dat de laatste weken snel voorbij gaan, zodat je weer gezellig bij ons aan tafel kan zitten. We volgen je berichten op de voet, je fotos zijn erg ontroerend, leuke ondeugende kinderkopjes. En je staat er zelf ook nog goed op. Al dagen spieken we even of er al nieuwe berichten zijn en nieuwe fotos maar helaas. Groetjes van Ron en Wilma.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marcel

Stage in Noord-Luzon, Filippijnen Onderzoek naar de invloed van de 'municipal' visserij en van exoten op de inheemse vissoorten.

Actief sinds 21 Maart 2008
Verslag gelezen: 253
Totaal aantal bezoekers 19222

Voorgaande reizen:

25 Maart 2008 - 26 Maart 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: